Poliklinik

Vi tar emot hästar med akuta och kroniska sjukdomsproblem samt hästar för rutinundersökningar, besiktningar och vaccinationer. Vi utför operationer som t ex kastrationer och sårskador.

Vi har även möjlighet att i vissa fall hjälpa er häst hemma i stallet.

Kom ihåg att hästar inte skall åka på tävling, träning eller t ex klinikbesök om:

• hästen under de senaste tre veckorna  visat tecken på smittsam sjukdom.

Tempa gärna hästen innan ni kommer till oss.

infektionssjukdom?

Har din häst symtom på infektionssjukdom ring oss gärna för rådgivning. Telefontiden är mellan kl 08.00-09.00 på morgonen.

Kom ihåg att ta med pass och försäkringshandlingar till besöket.

Vid ankomst anmäler ni er först i receptionen. Vi kommer sedan ut och hämtar er när det är er tur.

Betalning sker efter besöket. Du kan betala med kort eller swish. Vi tar inte längre emot kontanter. Faktura kan skickas efter särskild överenskommelse, dock ej på belopp understigande 2000 kr. Fakturaavgiften är 50 kr.

Är ditt djur försäkrat kan vi hjälpa till med direktreglering med ditt försäkringsbolag mot en avgift på 150 kr. Säg till vid ankomsten om du vill ha direktreglering. Försäkringsbolag och försäkringsnummer ska då uppges.

Röntgen och ultraljud

Med hjälp av röntgen kan vi diagnosticera problem och normalvariationer i skelett, leder och munhåla.  Vid röntgen ger vi din häst en lägre dos lugnande. Detta för att undersökningen ska vara säker och för att bilderna ska bli bra.

Tänk på att du måste vara minst 18 år och ej gravid för att vara med vid röntgenundersökning. Om du bokat tid för röntgenundersökning är det bra om ni är två personer som hjälper till vid undersökningen.

Med ultraljud kan vi utföra gynekologisk undersökning på ditt sto i samband med dräktighet. Vi använder även ultraljudet som en del i diagnosticering av ligament- och senskador samt vid problem i mag-tarmkanalen.

Endoskopi

Vid problem som hosta och missljud vid andning, kan vi med hjälp av video-endoskopi undersöka luftvägarna.

Tandvård

Vi har veterinärer med specialkompetens inom hästtandvård, som utför grundliga undersökningar av hästens munhåla och tandstatus. Även om inget problem misstänks är en årlig undersökning att rekommendera.

Vi ger vid behov hästen lugnande före undersökningen, vilket ger förutsättningar för en noggrann genomgång av munhålan. Om man misstänker att hästen har infektioner i tandrötterna eller andra problem har vi möjlighet att röntga.

Vi tar bort vargtänder under lokalbedövning och allmän sedering.

Hovslagare

Kliniken har ett samarbete med hovslagare Marcus Michels.

Målsättningen är att förbättra behandlingen vid akuta och kroniska hovproblem i samband med skador i hästens rörelseapparat, t ex vid hälta, fång, hovböld, strålbenshälta, hornspricka.

För att erhålla ett bra resultat krävs ett samarbete mellan de som är delaktiga i hästens behandling, som ägare, veterinär, vår hovslagare på kliniken och ordinarie hovslagare.

Normalskoning kan inte att erbjudas på kliniken. Vår hovslagare kommer endast att utföra sjukdomsrelaterade åtgärder.

Laboratorium

I vårt laboratorium har vi möjlighet att analysera blod och urin, odla bakterier samt titta i mikroskop. Vid behov av analysmetoder som vi inte har på kliniken skickar vi proverna för analys vid ett större laboratorium.

Den sista vilan

När det är dags för din häst att få somna in kan vi hjälpa er med det i er hemmiljö.

Glöm inte att i förväg förbereda omhändertagandet av kroppen. Om ni önskar begrava er häst kontaktar ni kommunen för tillstånd. Om ni önskar att transportera bort kroppen ordnas detta via Svensk lantbrukstjänst:

www.svensklantbrukstjanst.se